DRODZY RODZICE / OPIEKUNOWIE PRAWNI
W naszych placówkach obowiązują
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Z dniem 15 lutego 2024r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie
ustawy -Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2023r.,
poz. 1606 ) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian
otrzymuje brzmienie,, o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym i ochronie małoletnich tj. Dz. U. z 2023r. poz.1304 z późn. zm. )
Naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość ich
dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym
interesie.
Są to procedury i zasady, dzięki którym każdy nasz uczeń/ wychowanek może czuć się
bezpieczny.
To dokument stworzony do ochrony wszystkich dzieci przed krzywdzeniem.
- Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia
bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczeń / wychowanek mógł się czuć
w szkole / ośrodku dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają
również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w szkole /
ośrodku lub poza nią / nim, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą
krzywdzoną i sprawcą.
Każdy osoba w naszej społeczności szkolnej jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego
środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy szkoły / ośrodka), uczniowie /
wychowankowie, ich rodzice / opiekunowie prawni. Wszyscy razem starają się
współpracować w trosce o dobro wspólne.
W szkole / ośrodku wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność
w zakresie ochrony uczniów/ wychowanków przed krzywdzeniem:
osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – s. Iwona Frendenberg
osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w Internecie – Danuta Jamińska i Anna
Kurowska.
Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o uczniów / wychowanków,
zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
W szkole / ośrodku organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu,
rodziców / opiekunów prawnych i uczniów / wychowanków. Szkolenia i
warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed
krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy
seksualnej) przez pracowników szkoły / ośrodka, uczniów /wychowanków czy innych
członków społeczności szkolnej.
Każdy sygnał świadczący o tym, że uczeń/ wychowanek może doświadczać przemocy ze
strony osoby dorosłej lub innego ucznia/wychowanka w szkole/ ośrodku lub poza nią/ nim,
jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel szkoły/ ośrodka. Każda sytuacja jest
odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie
krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel szkoły/ ośrodka
podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie/ wychowankowie są
krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o
sytuacji poinformować personel szkoły/ ośrodka.
Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a
dziećmi oraz między uczniami/ wychowankami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i
przyjaznego środowiska w szkole/ ośrodku. Personel będzie zawsze reagował na
przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczniów/ wychowanków. Godność
każdej osoby jest w naszej szkole/ ośrodku szanowana. Jednocześnie uwzględnia się
wyjątkowość i indywidualność każdego ucznia/ wychowanka, co wymaga dostosowania
metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
Personel szkoły/ ośrodka powinien reagować na niewłaściwe zachowania ucznia/
wychowanka wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go
i stosując przyjęte w szkole / ośrodku środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób
dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą
elektroniczną. Szkoła/ ośrodek dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny,
wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto
personel szkoły/ ośrodka reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące
sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczeń/ wychowanek zawsze może poprosić
o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
Personel szkoły/ ośrodka dba o ochronę wizerunku uczniów/ wychowanków. Rodzice /
opiekunowie prawni na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację
zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z
życiem szkoły/ ośrodka są robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być
wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczniowie/
wychowankowie, których rodzice/ prawni opiekunowie wyrazili na to zgodę. Każdy uczeń/
wychowanek w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce,
by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel
szkoły/ ośrodka szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy
wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub
impreza publiczna.
Uczniowie/ wychowankowie powinni szanować prawo do prywatności ich rówieśników oraz
dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach
społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły/ ośrodka z uczniami/ wychowankami;
W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który
powinien być respektowany przez wszystkich pracowników szkoły / ośrodka. Poniżej
zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące
w placówce:
Personel szkoły/ ośrodka podejmuje działania dla dobra uczniów / wychowanków i
w ich najlepszym interesie.
Każdy uczeń / wychowanek jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność,
prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego
ucznia / wychowanka.
Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami / wychowankami, właściwych dla
osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w
komunikacji i kontakcie fizycznym.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczniami / wychowankami jakichkolwiek relacji o
charakterze seksualnym czy romantycznym.
Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczniów / wychowanków dla celów prywatnych.
Każdy kontakt z uczniami / wychowankami jest jawny i wynika z realizacji zadań
i działań prowadzonych na rzecz szkoły / ośrodka. Personel szkoły / ośrodka nie może
utrzymywać relacji prywatnych z uczniami / wychowankami (poza sytuacjami, gdy kontakty
poza szkołą / ośrodkiem wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny
bądź znajomym rodziny ucznia / wychowanka).
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może
zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika szkoły / ośrodka,
którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki.
- Zasady bezpiecznych relacji między uczniami / wychowankami;
W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który
powinien być respektowany przez uczniów / wychowanków między sobą. Poniżej
zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących w placówce:
Uczniowie / wychowankowie traktują innych tak, jak sami chcą być traktowani przez
innych.
Pamiętamy, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez
Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
Każde dziecko ma prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamięta, że nie
zawsze inne dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Szanujemy to.
Uczniowie / wychowankowie zachowują życzliwość i szacunek wobec
kolegów/koleżanek.
Każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają
one dobra innych osób.
Uczniowie / wychowankowie słuchają innych, gdy mówią. Nie przerywają innym,
gdy się wypowiadają.
Uczniowie / wychowankowie naszych placówek zachowują kulturę słowa w każdej
sytuacji i stosują formy grzecznościowe.
Uczniowie / wychowankowie szanują rzeczy osobiste i mienie innych osób, pytają
jeśli chcą pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
Uczniowie / wychowankowie znają zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek
formie.
Nie stwarzają sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
Nie stosują przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe
przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
Szanują przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób,
który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
Nie zwracają się w sposób wulgarny do innych.
Nie wyrażają negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy,
wyglądu kolegów/koleżanek.
Dbają o swój oraz innych wizerunek w sieci i szanują ich prywatność.
Uczniowie / wychowankowie stosują pokojowe sposoby rozwiązywania
konfliktów.
Uczniowie / wychowankowie słuchają drugiej osoby. Upewniają się czy dobrze
zrozumieli komunikat.
Uczniowie/ wychowankowie nie są obojętni, gdy komuś dzieje się krzywda.
Informują o tym pracownika szkoły/ ośrodka.
- Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc;
W sytuacji gdy:
doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w szkole/ ośrodku lub
poza nią,
jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
dzieje się coś niepokojącego,
przeżywasz trudne chwile,
nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które
będą umiały Ci pomóc.
Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole/ ośrodku o pomoc:
osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
psycholog szkolny;
pedagog szkolny;
wychowawca;
każdy nauczyciel i pracownik szkoły / ośrodka, którego darzysz zaufaniem.
Możesz też szukać wsparcia poza szkołą / ośrodkiem. Warto znać telefony zaufania
i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez
Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.